Urbant sort-hvitt-foto av en ungdomsgutt i joggedress som sitter på huk inntil et metallgjerde. Han har mørkt halvlangt hår og ei lue på hode. Foto.
Urbant sort-hvitt-foto av en ungdomsgutt i joggedress som sitter på huk inntil et metallgjerde. Han har mørkt halvlangt hår og ei lue på hode. Foto.

Karakterbeskrivelser fra filmen 12 bragder

Forfatter:

La oss se nærmere på tematikken i filmen 12 bragder gjennom å bli bedre kjent med karakterene. Disse oppgavene byr både på improvisert rollespill, og gode samtaler om moral, familie og gjeng-dynamikk.

Oppgavene under kommer ikke i en bestemt rekkefølge. Det er ikke tenkt at det skal jobbes med samtlige oppgaver. Hver enkelt lærer må gjerne, med utgangspunkt i egen elevgruppe, vurdere (og eventuelt korrigere) de ulike oppgavers vanskelighetsnivå og formuleringer. Velg også selv om besvarelsene skal skje skriftlig eller muntlig, og hvorvidt elevene skal jobbe individuelt eller i grupper. Mange av oppgavene passer også godt til klasse-/gruppediskusjon.

  1. Skriv ned fem stikkord som du mener beskriver Food. Etterpå sammenligner du med hva de andre i klassen har notert. Hvilke ord og beskrivelser var det som eventuelt gikk igjen ofte?
  2. Andy sier til Food: ”Kameratene dine er lowlife. De gjør deg til en løpegutt. Du gjør det de ber deg om, men du får aldri noe tilbake.” Har han rett? Vil han ha noe som helst utbytte av en tilhørighet i denne gjengen? Diskuter.
  3. De ulike medlemmene i gjengen har ulike karakteristikker og særegenheter. (For ordens skyld: Hadi er han som alltid overdriver når han gjenforteller slåsskamper, Arash ser UFO-er ”hele tiden”, Fågel er flink til å imitere språk – og Danza er gnieren. Og Salle og Food er også noe for seg selv.) Men hva har de alle til felles? Lag en stikkordsliste med likhetstrekk som du etterpå sammenligner med hva andre i klassen har skrevet.
  4. Allerede før slåsskampepisoden som fører til at Food blir utstøtt, ser vi at de andre i guttegjengen behandler Food som et annenrangs medlem. Hvorfor? (Spørsmålet kan også stilles på denne måten: Hvorfor lar de andre guttene Food få være et medlem av gjengen, selv om de ikke ser på han som en likeverdig?)
  5. Salle sier at Food har sviktet både sin bror (Fouzi), søster (Amina), far og mor. Gi ulike eksempler fra filmen på at Food faktisk bryr seg om familien sin.
  6. Salle er en brutal fyr som stiller større krav til de rundt seg enn til seg selv. Hvilke positive sider har han?
  7. Lag et improvisert tomannssrollespill i klassen, hvor den ene eleven er journalist og den andre eleven spiller Bassam. La ”journalisten” stille Bassam spørsmål om de valgene han tar, det livet han lever etc., og forsøk å la ”Bassam” gi svar som matcher hans personlighet. Lignende rollespillintervju kan også gjøres med utgangspunkt i andre karakterer i filmen.
  8. Hvorfor er det så få etniske svenske ungdommer med i denne filmen, tror du? Er dette noe filmskaperne har valgt bevisst, eller …? Snakk sammen i grupper.
  9. Hvilke kvinneskikkelser er fremtredende i denne filmen? På hvilke positive og/eller negative måter påvirker disse Food sitt liv? Snakk sammen i grupper.
  10. Svetlana kommer inn i stua da Food ”trasher” hjemmefesten. Hun reagerer med å le. Hvorfor reagerer hun på denne måten, tror du? Snakk sammen i grupper.
  11. Andy har rykte på seg for å være tyv. Han hevder selv at han ikke har stjålet noe på syv år. (Han selger bare billige ting han har bestilt fra Asia, som han sier til kundene at er tyvegods, for da er de villige til å betale mer!) Snakk sammen om Andys moral. Hvilke verdier har han som du/dere mener er positive - og hvilke er negative?
  12. Hvorfor tror du Food, broren Fouzi og søsteren Amina lever så ulike liv, selv om de har samme mor og far – og bor på samme sted?
  13. Foods tolvte og siste bragd var å forlate gjengen. Hva tror du fikk han til å gjøre dette, etter alt han hadde vært i gjennom for å få lov til å være medlem?

 

Publisert 18.12.2023